Ο Βασίλης Ραφαηλίδης αναφέρει στο βιβλίο του Ταξίδι στον Μύθο, ότι ο Αγγελόπουλος είναι ο μόνος ο οποίος περιέγραψε την Ελληνική ιστορία όσο σκοτεινή και ομιχλώδεις όσο πραγματικά είναι. Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος στην πρώτη του τριλογία, στην λεγόμενη Τριλογία της Ιστορίας [ Μέρες του ’36 (1972), Ο Θίασος (1975), Οι Κυνηγοί (1977)] και στον Μεγαλέξανδρο (1980) ασχολείται με την ιστορική περίοδο 1936-1977. Όπως είναι γνωστό από τους Ιστορικούς η επίσημη ιστορία γράφεται από τους νικητές. Ο Αγγελόπουλος όμως ήθελε να υπογραμμίσει μια ιστορική αλήθεια η οποία ήταν κρυμμένη από τον λαό με στόχο την αφύπνιση της συλλογικής μνήμης. Όπως αναφέρει η Στάθη: ‘Ο Αγγελόπουλος προβληματιζόταν από το γεγονός πως μια χώρα όπως είναι η Ελλάδα βρίσκεται συνεχώς κάτω από την απειλή μιας δικτατορίας’. Με αυτή την σκέψη ο Αγγελόπουλος ξεκίνησε την παραγωγή των πρώτων ταινιών του. Πώς όμως το μοναδικό του στιλ και η σύνδεση του με θεατρικές τεχνικές τον παρόπλισε ώστε να μεταφέρει τον πολιτικό του σχολιασμό μέσα από τα δύσκολα χρόνια της Δικτατορίας των συνταγματαρχών (1967-1974); Στην παρουσίαση θα αναλυθούν μέσα από παραδείγματα το πώς ο Αγγελόπουλος χρησιμοποίησε το στιλ και τις τεχνικές του σαν εργαλεία αφύπνισης της συλλογικής μνήμης κατά την περίοδο της πρώτης Τριλογίας του και του Μεγαλέξανδρου (1980).
Επιμέλεια-παρουσίαση: Ιάκωβος Παναγόπουλος | Filmmaker-Researcher |, PhD Candidate, University of Central Lancashire, U.K. – www.iakovospanagopoulos.com